Ongevallen
Nuttige informatie teneinde maximaal te kunnen genieten van de tussenkomst van het Departement Ongevallen van de KBVB.
1. Principe
Er kan beroep gedaan worden op een tussenkomst van het Departement Ongevallen indien het ongeval zich voordoet:
- Op het terrein of op de plaats van de organisatie;
- In de neutrale zone;
- In de kleedkamers;
- Op de weg van de kleedkamers naar het terrein of omgekeerd.
- Op de kortste weg van huis naar het terrein.
2. Aangifte
Gelieve de volgende procedure te volgen voor de aangifte van een ongeval:
- Men vult het formulier “Aangifte ongeval club” in en bezorgt dit VIA MAIL aan de GC TEN LAATSTE 48 uur na het ongeval. Het document is in WORD, zo kan men het gemakkelijk invullen.
- De GC registreert dit formulier bij de bond via zijn KickOff.
- De gekwetste krijgt dan VIA MAIL een gepersonaliseerd medisch attest doorgestuurd dat hij/zij moet laten invullen bij de dokter. (Zie voorbeeld in bijlage)
- Op dit attest kleeft hij/zij een kleefbriefje van het ziekenfonds en tekent hij dit op de aangegeven plaats.
- Het ingevulde attest bezorgt men dan VIA MAIL aan de GC, die het dan overmaakt via zijn KickOff aan de bond.
- Indien de bond het ongeval aanvaardt, dan krijgt men via mail een bevestiging van de bond.
Clubsecretaris K. Kontich FC
Luc De Corte - 0499/90.79.91 - gc@kkontichfc.be
3. Medisch dossier - Kinesitherapie
Om te kunnen genieten van een tussenkomst voor kinesitherapie is er steeds een voorafgaande toestemming nodig van het departement ( tussenkomst betreft maximum 60 behandelingen). Volgende procedure dient dan gevolgd te worden:
- Het gedateerde voorschrift van de geneesheer met vermelding van het aantal behandelingen aan de secretaris bezorgen ( eerste voorschrift kan via medisch getuigschrift – zie 2.2.);
- Wachten op de toelating van het departement ( tussenkomst vanaf de aangeduide dag).
4. Teruggave onkosten
Bij genezing kan de betrokkene de gemaakte onkosten , via de club, indienen bij het departement.
Procedure:
- De geneesheer vult het “ getuigschrift van herstel” ( strookje van het registratieformulier) in en ondertekent het;
- De betrokkene rekent eerst af met zijn ziekenfonds en bezorgt het overzicht van de afrekening samen met de originele bewijsstukken van de gemaakte onkosten ( ook medicatie) aan de clubsecretaris.
Aan de hand van deze documenten bepaalt het departement de tussenkomst waarop de betrokkene recht heeft. Dit bedrag wordt , na afhouding van een forfaitair bedrag voor administratiekosten, overgemaakt aan de club die op haar beurt de betrokkene uitbetaalt.
5. Vervaltermijn
Twee jaar na de datum van ontvangst van het laatste document in het dossier.